Hoe ontwerp je een logo in tien stappen

September 29, 2020
Door: Koopmans

Hoe ontwerp je een logo in tien stappen

Sinds het moment dat ik de studie Communicatie Multimedia Design volgde op de Hogeschool Rotterdam, hoor ik heel vaak het volgende voorbij komen: “Hey Justin, ik heb een logo ontworpen voor mijn bedrijfje, zou jij er even naar kunnen kijken?” Of ze zijn nog niet begonnen en vragen mij zoiets als: “Ik zou graag een logo willen ontwerpen, heb jij misschien nog tips voor mij?” Naarmate ik deze nog steeds voorbij hoor komen heb ik besloten deze tips eens op (digitaal)papier te zetten. Hieronder zijn mijn 10 stappen voor het creëren van een sterk logo!

1. Schets je logo eerst op papier

Iets wat vele mensen vaak overslaan is schetsen op papier. Maar doe je dit dan met een potlood of een pen? Naja, laten we zeggen dat dit eigenlijk niet uitmaakt. Als we er echt diep op in zouden willen gaan prefereer ik een pen. De rede hierachter is dat met een pen elke lijn definitief is, waardoor ik op een andere manier denk tijdens het schetsen.

Maak wat schetsjes op papier hoe je het logo voor je ziet.

Tja.. daar gaan we al. Dit is vaak al een lastige stap aangezien er vaak geen idee is.. maar dat is precies wat je in deze stap gaat maken! Geef je zelf de volgende uitdaging:

“Schets in 10 minuten, 10 ontwerpen”

De kunst van het maken van een sterk logo zit in deze begin fase in de kwantiteit, niet zo zeer in de kwaliteit. De schetsen hoeven dan ook echt niet perfect te zijn. Sterker nog, maak ze zo slordig mogelijk.. want je hebt maar 1 minuut per ontwerp. Na dit proces heb ik vaak al een gevoel, een stijl, een richting. Dit proces kan je zo vaak herhalen als je wilt. totdat je op een idee gekomen bent die echt goed voelt!

2. Maak je ontwerp niet te generiek.

Soms zie ik logos voorbij komen waarvan ik weet dat er al duizenden van zijn. Dat is zonde want jouw logo is je uitstraling als bedrijf, je merk. Het moet een herkenbaar beeld zijn. maar ook zeker een beeld die je niet zomaar vergeet. een beeld die de kernwaarde van jouw bedrijf visualiseert. Kijk naar het logo van één van de grootste bedrijven op aarde. Apple.

In de video hieronder hoor je Steve Jobs spreken over de “core values” van Apple.

(…) We believe that people with passion can change the world for the better (…)
“Those people who are crazy enough to think they can change the world… are the ones that actually do.”

Als je kijkt naar de evolutie van de apple logo’s zie je dat deze steeds simpeler en simpeler worden. Dit is ook de ontwerp taal waar Apple mee werkt. Het allereerste logo was een beeld van Sir Isaac Newton die onder een boom zat met een apple boven hem. Het verhaal achter dit beeld is natuurlijk dat dit het moment is geweest dat Newton het AHA moment had waarin hij zwaartekracht ontdekte.

De evolutie van het Apple logo

3. Je logo hoeft precies te laten zien wat je doet!

Als je de bedrijfsnaam “Schilder Piet” hebt, moet je dan echt verse een pot verf én een kwast in het logo laten zien? Mijn mening is hier simpel. Nee. Niet als je in de bedrijfsnaam al duidelijk is wat je doet. Kijk naar merken als Nike. Nike heeft al logo de bekende swoosh. die swoosh heeft totaal geen relatie met een sportschoen. Toch zou je kunnen zeggen dat het kracht en snelheid uitstraalt. Precies de gevoelens die Nike zou willen oproepen.

4. Een logo hoeft niet altijd een symbol te hebben

Bij punt drie heb ik het eigenlijk al een beetje gezegd. Hier nog even duidelijk. Een logo hoeft geen icoon te hebben. Kijk naar Facebook, Cola Cola, Philips, Disney, H&M en zelfs Google. Dit zijn prachtige voorbeelden van logos die alleen bestaan uit typografie. Hier is de typografie zo herkenbaar ontworpen dat het een logo met alleen tekst is. Ofwel, een typografisch logo.

5. Gebruik niet te veel details!

Deze regel spreekt voor ontwerpers voor zich. Toch zie ik vaak nog hele foute logos waar veel details en betekenis aan gegeven wordt. “Ik ben een stoere bomen dokter. ik dus gekozen voor stoere letters waarin ik de “T” heb vervangen door een esculaap om medicijn en genezing uit te spreken. Daarnaast wilde ik natuurlijk ook een boom in mijn logo hebben waar de genezing van binnenuit komt. Vandaar de witte waas in het midden van de bladeren. Ook doet ik ook het evt bloemen bed naast de zieke boom behandelen. Vandaar het kleine bloemetje erin. Ik merkte dat de tekst over de boom niet zo goed leesbaar was waardoor ik de tekst ook nog een witte lijn heb meegegeven.”

Het is altijd slim om naar de designtrends van nu te kijken. Hedendaags is alles voornamelijk flat design. We zijn nu een beetje richting skeuomorfisme aan het gaat icm het flat design. Wat neumorfisme genoemd wordt. Hier zal ik later meer over schrijven. De kern van deze stijlen is dat het er simpel uitziet! Een voorbeeld:

Hier een logo die heftig op zijn effecten rust. Onthoudt dat met het werken van de huidige ontwerpstijlen het volgende vaak waar is:

“Less is more”

– Ludwig Mies van der Rohe –
Met de huidige ontwerp stijlen het weghalen van de effecten en 1 kleur te kiezen al een stuk strakker! dat zullen jullie vast allemaal met mij eens zijn!

6. Pak één element dat goed blijft hangen mij de mensen

Probeer in je logo één element te creëren die ervoor zorgt dat het logo gemakkelijk te onthouden is. Zoals hierboven genoemde Nike bijvoorbeeld. In ons logo is dat het “&” teken. In het logo van één van onze klanten “Stadsjuwelen” is dat het schild waarin we de kleuren van het wapen van de stad hebben geplaatst. Dit ene element zorgt ervoor dat mensen jouw beeldmerk sneller onthouden. Ook is het zo dat zo’n element gebruikt kan worden op plekken waar het volledige logo bijvoorbeeld niet zou passen qua formaat. Denk aan social media bijvoorbeeld of in je fav icoon. Zo heeft Wikipedia alleen een “W” als fav icoon en Google alleen de “G”.

7. Start een ontwerp programma die met vectoren werkt

Dan is het tijd om een ontwerpprogramma te starten om zo je schetsen om te zetten in een prachtige vector. Het is belangrijk dat je het logo maakt met vectoren en niet met pixels. Dit klinkt wellicht erg gek, daarom zal ik het kort uitleggen. 

Pixels zijn de licht puntjes waaruit een computerscherm is opgebouwd. Zo heeft een HD scherm 1920 pixels in de breedte en 1080 in de hoogte. Om een wat visueler voorbeeld te geven: je kunt natuurlijk enorm ver inzoomen op een foto, totdat je de kleine gekleurde vierkantjes ziet waaruit de foto is opgemaakt. Dit zijn pixels!

Maar huh? Wat zijn vectoren dan? Want mijn logo, die ik ontwerp met mijn computer, kan dan toch niet iets anders zijn omdat mijn computerscherm pixels weergeeft? Nou, naast het feit dat een vector dus in pixels weergegeven wordt, is hij opgemaakt uit vectoren. Vectoren zijn geen gekleurde vierkantjes zoals pixels wel zijn. Vectoren zijn simpel gezegd eigenlijk berekeningen. Neem even een vierkant als voorbeeld. Elke hoek van het vierkant is een vector-punt. Die niks anders doet als een lijn tekenen naar een andere vector-punt. Als het gaat om een gesloten vorm kan deze ook nog een vulling meekrijgen.

Het voordeel van een vector bestand is dat deze oneindig te vergroten is, maar het tegenovergestelde is ook waar. Als je een vector erg klein weergeeft zal deze nog steeds scherper vertoond worden dan het pixel bestand. Hieronder een visueel voorbeeld waarbij beide afbeeldingen 500 bij 500 pixels en 100 bij 100 pixels weergegeven worden. Hierdoor is het verschil goed te zien en begrijp je het belang van een vector: het geeft je website een professionele uitstraling. 

De linker foto is een VECTOR bestand, de rechter een PIXEL bestand.

8. Houdt het leesbaar

Onthoud dat een logo op verschillende formaten gebruikt zal worden. Denk aan een logo voor je: social mediavisitekaartjeswebsite. Jouw logo moet op alle verschillende formaten werken. Beter gezegd: leesbaar zijn! Hou dit in gedachten terwijl je ontwerpt. Ik heb vaak logo’s gezien met een grote naam en dan nog een langere tekst verkleind onder de naam. Dit kan wel… Maar dan zou ik dat tekstje waarschijnlijk weghalen op de website, waardoor het beeldmerk uit stap 6 heel belangrijk voor je is of dit kan of niet. Hieronder een voorbeeld.

9. Exporteren maar!

JAAAA!!! Als je zo ver bent gekomen heb je best een creatieve reis gehad! Tijdens het exporteren dien je rekening te houden met de verschillende groottes en bestandsformaten. Wij werken vaak met PNG, SVG en EPS. Dan heb je genoeg bestandsformaten om van alles mee te kunnen doen. EPS kan je gebruiken voor drukwerken. PNG zijn pixel bestanden, dus voor logo’s op social media. En SVG gebruiken we vaak voor websites. Exporteer met de afmeting 1000×1000 voor social media logo’s. (Let hierbij op dat bekende social media netwerken het beeld als een cirkel uitknippen.) Voor het SVG en EPS bestand geldt dat het handig is om die in verschillende afmetingen te hebben. 250×250 en 500×500 bijvoorbeeld. Het SVG logo voor de website zou ik niet hoger maken dan maximaal 80 pixels, zodat dat de website het logo niet door middel van CSS hoeft te schalen.

10. Kom er je er niet uit? Vraag ons om hulp!

Denk je na het lezen van deze tips dat het toch je pet te boven gaat? Wij staan klaar om je te helpen. Als jij al een klein idee hebt over wat voor soort logo je zou willen hebben en welke kleuren je graag zou willen gebruiken ben je al best een heel eind. Het echte ontwerpen ervan is vaak een pietje precies werkje wat, als het perfect gedaan moet worden, nog wel even wat tijd kost. Kom met ons in contact door middel van e-mail of telefonisch, zodat we het eens rustig over je nieuwe logo kunnen hebben.

Verder lezen in een andere categorie?

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!