Visitekaartjes maken: 10 tips om je op weg te helpen!

October 5, 2020
Door: Rick De Bruijn

Visitekaartjes maken: 10 tips om je op weg te helpen

Als je een eigen bedrijf start komen daar een aantal zaken bij kijken, waar het maken van visitekaartjes er één van is. Een visitekaartje zorgt ervoor dat de mensen die jij gesproken hebt en een visitekaartje hebt gegeven je altijd weten te bereiken als dat nodig is. Bijvoorbeeld als ze gebruik willen maken van (één) van de diensten die jij aanbiedt. Daarom kan een visitekaartje een heel belangrijke rol spelen in het salesproces van jouw bedrijf. 

Het maken van een goed visitekaartje is ingewikkelder dan het (waarschijnlijk) lijkt, omdat er een aantal belangrijke dingen zijn waar je rekening mee moet houden als je zelf een visitekaartje gaat ontwerpen. Daarom hebben we de onderstaande 10 tips voor je opgesteld. 10 tips over hoe jij zelf een goed visitekaartje maakt, inclusief de mogelijkheid om ons gratis een ontwerp voor je te laten maken.* Gewoon, omdat we je graag helpen groeien. 

* Deze actie is geldig tot en met 31 december 2020. 

#1 Maak gebruik van een professioneel logo

Een goed doordacht, ontworpen en professioneel logo is een belangrijke factor voor het succes van jouw onderneming. Denk maar eens aan de grootste merken op aarde: Nike, Apple, Coca Cola, Google etc. De kans is heel groot dat je de logo’s van de zojuist benoemde bedrijven direct voor je zag. En dát is dus precies de reden waarom een professioneel logo zo ontzettend belangrijk is. 

Het logo van jouw bedrijf moet uitstralen waar jouw bedrijf voor staat, het logo moet herkenbaar zijn en nog belangrijker: mensen moeten het logo kunnen onthouden. Dit zorgt er namelijk voor dat mensen de (reclame)uitingen van jouw bedrijf beter in zich opnemen en aan jouw bedrijf denken als ze een probleem hebben waar jij de oplossing, in de vorm van een dienst of product dat ze nodig hebben, voor aanbiedt. 

#2 Niet groter dan creditcardformaat 

Visitekaartjes worden in de meeste gevallen in hetzelfde, standaard formaat ontworpen. Ondanks dat vrijwel niemand het doet, is het geen enkel probleem om van dit standaardformaat af te wijken, maar let er wel op dat je het visitekaartje niet groter maakt dan creditcardformaat. Maak je visitekaartje eerder iets kleiner dan het standaardformaat. Denk bijvoorbeeld aan vierkant visitekaartje, waarmee je meteen opvalt ten opzichte van anderen.

De reden dat je er beter niet voor kunt kiezen om een visitekaartje te maken dat groter is dan creditcardformaat, is omdat vrijwel iedereen eraan gewend is om visitekaartjes makkelijk op te kunnen bergen. Hoeveel visitekaartjes zitten er eigenlijk bij jou in je portemonnee? Of in het hoesje van je telefoon? En op/in/rond je bureau? Een visitekaartje dat (veel) groter is dan het standaard creditcard formaat is ‘onhandig’, waardoor mensen sneller geneigd zijn om hem weg te gooien.

#3 Gebruik niet teveel tekst

Een goed visitekaartje kan niet zonder tekst, dat klopt. Maar, het is wel belangrijk dat de tekst op je visitekaartje relevant is. Het is bijvoorbeeld niet de bedoeling om (een gedeelte van) je beste blogpost of je mooiste reviews op je visitekaartje te zetten. Kortom: alleen tekst die broodnodig is. Denk hierbij aan de naam van je bedrijf (tenzij deze al goed te lezen is in het logo), jouw voor-en achternaam, e-mailadres, links naar je website en socialmediakanalen en je telefoonnummer.

Je bedrijfsnaam, voor- en achternaam, e-mailadres, link naar je website en je telefoonnummer zijn eigenlijk essentieel. Links naar je socialmediakanalen zijn ook heel nuttig, maar niet verplicht. Al deze gegevens zorgen ervoor dat de mensen die jouw visitekaartje in handen krijgen jou, je bedrijf en de producten en/of diensten zullen gaan onthouden. Op het moment dat zij een oplossing zoeken voor hun probleem en weten dat jij die hebt, denken ze aan jouw bedrijf.  

#4 Voor- en achterkant bedrukken

Elk visitekaartje heeft een voor- en achterkant, dus waarom zou je ervoor kiezen om slechts één kant daarvan te bedrukken? De belangrijkste reden om beide kanten van je visitekaartje te bedrukken, is om ervoor te zorgen dat de mensen aan wie jij je visitekaartje geeft (vaak potentiële klanten), jouw visitekaartje langer vast hebben en de gegevens met betrekking tot jouw bedrijf daardoor dus beter onthouden. 

De contactgegevens zoals besproken onder punt #3 (bedrijfsnaam, voor- en achternaam, e-mailadres, link naar je website en telefoonnummer staan vaak op één kant. Blijft er dan überhaupt nog wel iets over om op de andere kant van je visitekaartje te plaatsen? Jazeker! Wat denk je bijvoorbeeld van het logo van jouw bedrijf en/of de quote/uitspraak die het best bij jouw bedrijf past? Zo lang je tip #3 maar onthoudt: gebruik niet teveel tekst. 

#5 KISS (Keep It Simple Stupid)

Keep It Simple Stupid, Less is More, Kill Your Darlings… Drie verschillende termen die vrijwel dezelfde betekenis hebben. Door je aan één van deze drie principes te houden, zorg je ervoor dat je niet teveel poespas gebruikt en dat het product en/of de dienst het doel dient waarvoor je het wenst te gebruiken. Een visitekaartje heeft als doel dat mensen hem kunnen opbergen en snel over de gegevens beschikken om contact met jou of je bedrijf op te kunnen nemen. 

Daarom is het, zoals bij punt 2 al aangegeven, verstandig om je visitekaartje niet groter dan creditcardformaat te maken. Daarnaast moet op het visitekaartje alleen de meest relevante informatie staan. Informatie waar de ontvanger van jouw visitekaartje écht iets aan heeft. Voer je je diensten voornamelijk online uit? Dan is het adres van jouw kantoor op je visitekaartje eigenlijk overbodig. Wat natuurlijk weer volledig anders is als je een fysieke winkel hebt. 

#6 Socialmediakanalen 

In het digitale tijdperk waarin we leven kan je als bedrijf eigenlijk niet meer om social media heen. Het is het ideale platform om op een laagdrempelige manier in contact te komen met potentiële klanten. Zo kunnen ze de posts van jouw bedrijf liken, delen, erop reageren en eventueel zelfs via de chat direct contact opnemen met jouw bedrijf als ze vragen hebben over de producten of diensten die je aanbiedt. 

Daarnaast is elk bericht of elke story die jij als bedrijf deelt een mogelijkheid om de interactie met je doelgroep/potentiële klanten aan te gaan. Het is daarom een goed idee om de belangrijkste socialmediakanalen van jouw bedrijf op je visitekaartje te vermelden. De makkelijkste en verreweg meest gebruiksvriendelijke manier om mensen snel een kijkje op je socialmediakanalen te geven is door gebruik te maken van QR-codes. 

#7 De bedrijfsnaam moet leesbaar zijn

Je kunt ervoor kiezen om je bedrijfsnaam als ‘platte tekst’ aan je visitekaartje toe te voegen, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om alleen je bedrijfslogo te gebruiken. Hierbij is het wel van belang dat je een logo van hoge kwaliteit gebruikt, zodat de bedrijfsnaam ook na het drukken van de visitekaartjes goed leesbaar blijft. Als je ervoor kiest zelf een ontwerp te maken is het sowieso aan te raden om dit volgens de door de drukker vastgestelde standaarden te doen.

Als je ervoor zorgt dat je bedrijfsnaam goed leesbaar is, zullen mensen jouw bedrijf sneller herkennen. Dit zorgt er vervolgens weer voor dat ze snel(ler) aan jouw bedrijf denken als ze een oplossing zoeken voor hun problemen. Zoals eerder in dit artikel beschreven: gebruik alleen de meest essentiële informatie. Staat de bedrijfsnaam bijvoorbeeld al duidelijk zichtbaar en goed leesbaar in het logo? Plaats hem dan niet nog een keer als platte tekst. 

#8 Website trigger 

Voor heel veel bedrijven geldt dat de website de uitgelezen plek is om een potentiële klant te overtuigen daadwerkelijk een betalende klant te worden. Daarnaast worden vrijwel alle websites vandaag de dag uitgerust met tools om zoveel mogelijk data te verzamelen. Data die in een later stadium kan worden ingezet tijdens bijvoorbeeld advertenties. Het is daarom altijd een goed idee om een website trigger aan je visitekaartje toe te voegen. 

Denk voor een webshop bijvoorbeeld aan een kortingscode en voor een bedrijf dat online trainingen aanbiedt bijvoorbeeld aan een gratis trainingssessie of downloadbare content. Hoe meer mensen jij – op welke manier dan ook – op je website krijgt, hoe meer data je over deze mensen kunt verzamelen. Hierdoor kun je je doelgroepen nog beter samenstellen en vergroot je de kans dat je advertentiecampagnes zo optimaal mogelijk presteren.

#9 Maak gebruik van een QR-code 

Je weet nu dat het je bedrijf echt verder kan helpen om links naar je socialmediakanalen en website op je visitekaartje te plaatsen. Maar een visitekaartje is niet ‘klikbaar’, dus mensen moeten altijd moeite doen om óf je socialmediakanalen en website zelf op te zoeken of om de links volledig over te typen. En daarom raden wij aan om gebruik te maken van QR-codes, ondanks dat het (nog) niet een echt succes is gebleken.

Ten eerste omdat je de drempel ontzettend laag legt. Een QR-code is tegenwoordig namelijk heel eenvoudig te scannen met behulp van de camera van een smartphone of tablet. Ten tweede kun je zelf meer invloed uitoefenen op de links achter de codes. Denk aan een Facebook-link waarbij mensen alleen nog maar op ‘accepteren’ hoeven te klikken om je pagina te liken. Of een specifieke landingspagina, waardoor iemand dus klant zou kunnen worden dankzij je visitekaartje.

#10 Laat ons een gratis visitekaartje maken

Dat zijn best een hoop dingen waar je op moet letten, hè? En dan hebben we nog lang niet al onze tips om een visitekaartje te maken besproken. Daarom vinden wij “Schoenmaker blijf bij je leest” een prachtig gezegde. Want als iedereen nou gewoon doet waar hij of zij goed in is, werken we met z’n allen een stuk efficiënter. Vandaar dat we deze mooie actie op poten hebben gezet, zodat wij kunnen doen wat wij goed kunnen, terwijl jij doet wat jij goed kunt. 

Iedereen die voor 31 december 2020 een gratis ontwerp voor visitekaartjes aanvraagt – volledig gratis en geheel vrijblijvend – een gratis ontwerp voor (nieuwe) visitekaartjes. Gewoon, omdat wij weten hoe belangrijk een visitekaartje voor jouw bedrijf kan zijn. En omdat we je graag willen helpen. Of je nou een starter bent, alleen nog maar aan starten denkt of al 50 jaar je eigen onderneming hebt. Gewoon, omdat wij graag samen groeien. 

Verder lezen in een andere categorie?

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!